Gepubliceerd in Welkom in Wesepe (magazine), mei 2022, foto Berly Damman
Aan de Scholtensweg 44, in het hart van het dorp, bevindt zich Speelleerplaats A. Bosschool. Binnen één gebouw zijn hier alle school- en opvangvoorzieningen voor kinderen tot en met twaalf jaar gevestigd. Het gezin van Hans en Jessica Grotentraast – ze kijken vanuit hun achtertuin zo op de school uit – maakt dankbaar gebruik van alle mogelijkheden die de brede school biedt.
De weken van Hans en Jessica Grotentraast, ouders van vier kinderen, zijn overvol. Hans werkt vijf dagen per week als procesverbeteraar en zit in de maatschap met zijn ouders. Op hun boerderij met legkippen en akkerbouw doet hij iedere avond de laatste ronde en ook in het weekeinde is hij er bezig. Jessica is vier dagen per week verantwoordelijk voor de planning en werkvoorbereiding van machinebedrijf B. Eysink, de zaak van haar ouders. Op den duur zal zij de leiding van het familiebedrijf overnemen. “We maken allebei veel werkuren. Daarnaast sporten we, Hans zit bij de brandweer, we doen vrijwilligerswerk, ik geef lessen synchroonzwemmen. Soms denk ik weleens dat we iets te ambitieus zijn”, zegt Jessica. “Onze weken zijn bewust heel gestructureerd. Dat moet wel, anders worden we gek.”
Acclimatiseren
Om het allemaal behapbaar te houden, maken Hans en Jessica dankbaar gebruik van de zogeheten ‘brede school’ in het dorp. Naast basisonderwijs is er een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. Jessica: “Met vier kinderen is het vaak flink puzzelen. De opvang is voor ons noodzakelijk, daar maken we een paar dagen per week gebruik van. Op de andere dagen passen onze ouders op. Dat zijn altijd dezelfde dagen. Die regelmaat is voor onszelf fijn, maar zeker ook voor de kinderen. Zij weten precies waar ze aan toe zijn.”
De oudste twee kinderen, Rick van zeven en Lynn van vijf, gaan naar de basisschool. Op maandag brengt Hans hen samen met Naud (3) en Saar (1) al vroeg naar de opvang toe. Hans: “Rond half 8 zet ik de kinderen af bij de opvang. Daar kunnen Rick en Lynn rustig acclimatiseren voordat de leidsters hen om half 9 naar school brengen. Naud en Saar blijven de hele dag op de opvang. Ook dinsdag gaan ze daarheen, maar dan haal ik ze om half 1 weer op. Voor Naud is er op maandag- en dinsdagochtend peuterwerk. Dat is direct naast de ruimte voor de opvang. Dat wordt allemaal vanzelf geregeld; wij hebben er geen omkijken naar.”
Knutselwerkjes
Op maandagen haalt Jessica rond 17 uur de kinderen weer op. “Om half 3 is de school uit en worden Rick en Lynn door de leidsters van de buitenschoolse opvang opgehaald”, weet ze. “Eerst gaan ze wat drinken en krijgen ze iets kleins te eten. Daarna kunnen ze vrij spelen. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd. Daar mógen ze aan meedoen, maar niks moet, het is heel vrij. De ene keer komen ze enthousiast met een knutselwerkje thuis, de andere keer hebben ze de hele middag buiten gespeeld. Rick is inmiddels een van de oudsten op de opvang, maar hij vindt het nog steeds écht leuk.”
Lieve juffen
Gemiddeld gaan er jaarlijks negentig tot honderd kinderen naar de basisschool. In elk klaslokaal zitten twee groepen bij elkaar. Zo zit Rick in groep 4 samen in een lokaal met de kinderen van groep 3. Hij krijgt er les van juf Karin en juf Natasja. Rick: “Ik vind de opvang leuk en de school ook. De juffen zijn heel aardig. In de klas werk ik het liefste met Snappet (app waarmee lesstof geoefend wordt, JK). Het leukste vak vind ik rekenen.” Lynn zit in de kleuterklas, waar groep 1 en groep 2 samen zitten. De kinderen werken er in groepjes. “Ik zit in de groene groep”, vertelt Lynn. “Het leukste vind ik knutselen en kletsen met vriendinnetjes. Mijn juffen heten Marjanne en Martine. Ik heb lieve juffen.”
Net als over de juffen op school is het gezin ook erg te spreken over de pedagogisch medewerksters van de kinderopvang. Jessica: “De leidsters zijn erg betrokken en kennen de kinderen goed. Polcia, Joyce en Monique werken er al jaren en zijn vertrouwde gezichten. Dat is prettig.”
Deurtje verder
De school, opvang en peuterspeelzaal zitten allemaal in hetzelfde gebouw. “Een groot voordeel”, besluit Hans, die zelf ook op de A. Bosschool heeft gezeten, net als zijn vader. “Daardoor is de stap van opvang naar basisschool een stuk minder spannend. Het is letterlijk een deurtje verder. De meeste kinderen kennen ze bovendien al van de opvang of het peuterwerk. Het gaat eigenlijk als vanzelf.”